Γράφει ο Μάριος Αναστασίου
Συντάκτης της ομάδας citicampus.gr
Η καραντίνα έφερε μεταξύ όλων των άλλων και μία σημαντική αλλαγή στον κόσμο του εμπορίου. Ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές ψωνίζουν ηλεκτρονικά πλέον. Αυτό οδηγεί τις επιχειρήσεις στη διατύπωση ενός αμείλικτου ερωτήματος: Πώς φτιάχνεται ένα πετυχημένο e-shop;
Για να απαντήσουμε θα σταθούμε σε πέντε παράγοντες. Πρώτον, στην ανάλυση του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος μίας επιχείρησης. Τι πουλάει η επιχείρηση; Ποια είναι τα πλεονεκτήματά της έναντι του ανταγωνισμού; Ποιοι είναι οι ανταγωνιστές της; Πόσα χρήματα διαθέτει; Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα οδηγούν τους επιχειρηματίες στον σχεδιασμό στρατηγικής για τη δημιουργία ενός πετυχημένου e-shop.
Η στρατηγική αυτή συμπυκνώνεται σε δύο λέξεις. Βελτιστοποίηση και ανάπτυξη. Ας τις αναλύσουμε μία μία με τη σειρά. Η βελτιστοποίηση αναφέρεται στην προσπάθεια μιας επιχείρησης να διορθώσει τις ατέλειές της και να πετύχει τους στόχους της. Η ανάπτυξη αναφέρεται στη μακροπρόθεσμη προσπάθειά της να διευρυνθεί. Αμφότεροι οι δύο στόχοι αυτοί πρέπει να συγκεκριμενοποιηθούν, αλλά πάντοτε καταλήγουν σε ένα ερώτημα: «Πώς θα αποδώσουν τα λεφτά που δώσαμε;».
Βήματα για την επιτυχία
Πρώτα απ’ όλα, έχουμε την προσεκτική διαχείριση του budget. Πώς το κάνουμε αυτό στην πράξη; Ελέγχουμε την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα των ψηφιακών προωθητικών ενεργειών μας, φυσικά. Ελέγχουμε π.χ. ποια αποτελέσματα μας έφερε η χρήση κάποιων καναλιών όπως τα social media, οι μηχανές αναζήτησης ή το site μας. Φυσικά, το ρήμα «ελέγχω» συνδέεται στον κόσμο του digital marketing με τη φράση «ανάλυση δεδομένων».
Συνδέεται επίσης με τη λέξη «επένδυση». Το πετυχημένο e-shop δεν προέρχεται μόνο από την προσεκτική διαχείριση του budget. Προέρχεται και από το ξόδεμα χρημάτων που αποσκοπεί στην τελική αύξηση των εσόδων και των κερδών. Δύο στόχοι που μπορούν να επιτευχθούν χάρη σε μία φαινομενικά ακριβή Facebook καμπάνια π.χ. Αλλά και χάρη στην υπομονή του εκάστοτε επιχειρηματία. Οι επιτυχίες δεν έρχονται αμέσως…
Όταν έρχονται όμως, μπορούν να προκαλέσουν ένα ντόμινο θετικών εξελίξεων. Και εδώ αναφερόμαστε στη διατήρηση των πελατών. Πολλές επιχειρήσεις κάνουν το λάθος να αγνοούν τη σημασία ύπαρξης πιστών σε αυτές πελατών. Κυνηγούν την επίτευξη στόχων όπως η αύξηση της επισκεψιμότητας στο e-shop ή την άμεση μετουσίωση αυτής σε πωλήσεις. Παραβλέπουν όμως τη δυνατότητα της επανάληψης των πωλήσεων σε ανθρώπους που δύνανται να τις εμπιστευτούν. Πωλήσεις που αν μη τι άλλο επιτυγχάνονται με μειωμένα διαφημιστικά έξοδα…
Τελειώνοντας, πρέπει να αναφέρουμε το αυτονόητο. Ότι γράφεται σε αυτό το άρθρο πρέπει κάλλιστα να μετουσιωθεί σε κάτι απτό. Δεν είναι εύκολο. Ένα κείμενο 400 λέξεων δε μπορεί να «χτίσει» κάποιο πετυχημένο e-shop. Μπορούν να το «χτίσουν» όμως η σκληρή δουλειά, οι γνώσεις και το γερό στομάχι…